Søkemotoroptimalisering

Hva er søkemotoroptimalsering

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering eller (SEO = Search Engine Optimization) er det arbeidet man utfører for å øke en websides synlighet i det organiske søketGoogle (og andre søkemotorer som Microsoft's Bing). Det organiske søket på Google er det søkeresultatet man får når Google lister opp websider i den rekkefølgen de anser som mest relevante til brukerens søkebegrep. Men dette visste du sikkert allerede.

Det du mest sannsynligvis ikke vet er at søkemotoroptimalisering før (et par-tre år siden) og nå er to vidt forskjellige ting. I "gamle" dager kunne man enklere få resultater ved å trikse litt med titler og meta-tag'er og selv om dette fortsatt er viktig (kun meta description), så har det ikke så stor betydning som tidligere. Selv backlinks (linker tilbake fra andre websider til din side) som før var alfa omega har mistet mye av effekten. Faktisk kan backlinker fra dårlige (lavt rankede) og ikke relevante nettsteder gi helt motsatt effekt.

Så her skal jeg rett og slett røpe oppskriften på hva god søkemotoroptimalisering egentlig. Det er så enkelt at alle kan gjøre det. Det er ingen hemmelighet. Det er ingen trylleformel. God søkemotoroptimalisering består nemlig nå i hovedsak av to ting.

1. Få inn søkebegrepet i URL feltet

2. Lag godt å informativt innhold og oppdater din webside jevnlig

Ja, dette er det viktigste. Men det er mer man kan gjøre selvfølgelig. Og her skal jeg røpe et par ting som du trolig ikke visste.

Google foretrekker raske og optimaliserte websider som er enkle å søke igjennom. For å få til dette kan man komprimere alt av Javascript på siden, optimalisere bildene eller gjøre websidene mer søkemotorvennlig ved hjelp av oppdatert teknologi som HTML5 og CSS3.

Visste du at mange nå bruker mobilen til å søke på Google? Ja hva så, sier du. Jo, Google vil fremheve mobilvennlige websider i sine søkeresultater i slike søk. Så kanskje trenger websiden din en liten oppgradering?

Og en siste ting. Tror du Google gjennom nettleseren Chrome og Google Analytics måler hvor lenge folk er på websiden din for å sjekke om folk liker siden din og finner den interessant? Ja, det tror vi de gjør. Derfor er det viktig å designe siden slik at leseren ikke forsvinner ut igjen et sekund eller to. Her er er fokus på bilder og attraktivt innhold på landingssiden. Med landingsside mener jeg den siden som det linkens til fra Google's søkeresultat og det er jo ikke alltid forsiden.

Så hvorfor skal dere da kjøpe tjenester av et søkemotoroptimaliseringsselskap som oss når dere nå vet alle disse tingene? For punkt 2 der oppe (+ alle triksene som fortsatt fungerer og)  er tidkrevende. Og noe av det som om å optimalisere websider har man jo ofte ikke kompetanse til å gjøre selv. Ja ønsker man å komme opp på første siden på Google kan det til tider være meget tidkrevende. Så selv om en del av dette er enkelt, så tar det tid. Bilder og innhold skal produseres. Ja, vi har brukt nesten et år for å få etablert websider på første siden av Google (populært søkeord med høy konkurranse) for vi liker å gjøre ting på den riktige måten. Noen kunne sikkert ha fått resultater raskere, men ofte blir det ikke av den varige typen. Google "gjennomskuer" websiden på sikt og dermed så raser den nedover igjen og da blir det tyngre å få den videre opp igjen. Etter de siste Google algoritme-endringene er det faktisk veldig mange frustrerte søkemotoroptimaliserings eksperter der ute som nå sitter å vrir seg i håret og lurer på hvordan de skal fortelle kunden at websiden som de har betalt 30.000 kroner for å få på forsiden nå ligger på siden 8 og plutselig har null verdi.

Vel, vi kan søkemotoroptimalisering og ofte vil et søkemotoroppdrag vil kreve at det produseres informasjon til websiden, ja faktisk så kan det hende vi må lage en helt ny webside for kunden som er 100% optimalisert mot et bestemt søkebegrep. Dette gjøres i samarbeid med dere og alt blir forhåndspriset underveis. Vi følger med på Google sine algoritme endringer (Panda og Penguin 1 og 2 m.m)  og overvåker din plassering. 

Personlig synes jeg søkemotoroptimalisering er gøy. Det er nesten som et billøp som aldri tar slutt. Den ene dagen har du dratt forbi konkurrenten for så å få en liten punktering neste dag, før du drar fra igjen i neste uke...Hei, jeg er ingen datanerd....eh, jo det er jeg :-)

Pris søkemotoroptimalisering fra kr. 6000,- +mva

Et mer eksakt beløp vil du få etter en nøkkelordsanalyse som igjen måles opp mot hvor stor konkurranse det er på ønsket nøkkelbegrep.

Nøkkelordsanalyse (maks 10 begreper): 1500,- +mva

Denne prisen er et estimat på et par timers arbeide. Har du kun et søkeord som du har bestemt deg for å komme på toppen på så går denne analysen veldig raskt. Da er neste fase å planlegge hvordan, og sette opp budsjettet for det.

En ting til. Det er faktisk mye som man kan gjøre selv for å holde prisen nede. Vi bistår gjerne kunder som ønsker kun å få noen tips til hva de bør gjøre. Timesprisen er kr. 750,- +mva.