Søkemotoroptimalisering
Hva er søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering er arbeidet med å definere og lage innhold som gir svar på spørringer i søkemotorer som Google. Income School har laget en video som kanskje svarer best på hva søkemotoroptimalisering er og arbeidet som ligger bak.
Søkemotoroptimalisering – synlighet på Google
Internett Studio har arbeidet med søkemotoroptimalisering og synlighet på Google siden 2003 og kan mer om SEO arbeide og hvordan dette fungerer i 2020 enn de aller fleste. Fokuset er søkeordsanalyser og SEO – rådgivning. For søkemotoroptimalisering er å skape innhold som dine kunder vil lese. Ja, det er så enkelt. Men da må SEO-grunnmuren være på plass. Dette hjelper vi deg med.
Internett Studio bruker SE Ranking til sine SEO tjenester. Dette er det eneste verktøyet som har de beste SEO – tjenestene til fornuftige priser. Banner – linken under er til dere som bare vil ha et knallbra SEO – verktøy. Våre kunder får SEO klient – tilgang og egne rapporter.
Søkemotoroptimalisering – en kort forklaring for nye lesere
Søkemotoroptimalisering eller SEO (Search Engine Optimization) er det arbeidet man utfører for å øke en websides synlighet i det organiske søket til Google (og andre søkemotorer som Microsoft’s Bing). Det organiske søket til Google er det søkeresultatet man får når Google lister opp websider og andre relevante dokumenter i den rekkefølgen de anser som som det beste innholdet til brukerens søkebegrep. Denne siden vil vi fokusere på Google sin søkemotor, og hva som skjer og hvordan man jobber med søkomotoroptimalisering i dag.
Aktuelt
- Google’s kjerneoppdateringer – hva skjer i 2021Google gjør mindre endringer på sin søkemotor hele tide, men men de har også større oppdateringer som man kan forvente slippes 3-4 ganger i…
- Hva markedsførere bør vite om SEO – trender i 2021Denne artikkelen viser litt SEO – trender i 2021, men det gjaldt vel i 2020 også. Uansett er det mye nyttig innhold på hva…
- Oversikt over Google Algoritme oppdateringerGoogle hevder å oppdatere søke – algoritmen sin mange tusen ganger per år. Men i de aller fleste tilfeller er Google – algoritme oppdateringer…
- Google’s kjerneoppdatering i Mai 2020 var en E-A-T oppdateringI en blog oppdatering hos Search Metrics skriver markedsfører Jan Grundmann om hvorfor han mener at Google’s kjerneoppdatering i Mai var en oppdatering til…
Søkemotoroptimalisering (SEO) verktøy
Det som er nytt er at Internett Studio nå bruker SE Ranking til sine kunder og SEO rapporter på inntil 5 søkebegreper er inkludert i serviceavtalen. Dette SEO verktøyet er det beste man får til en mer fornuftig pris enn de andre aktørene på markedet.
Google synlighet ressurser
Informasjon med fokus på Core Web Vitals | Verktøy |
Google Webmaster Guidelines | Google Pagespeed |
What webmasters should know about Google’s core updates | Google Min Bedrift |
Google Search Central | Google mobilvennlig test |
Informasjon om Google «Core Web Vitals» kjerneoppdateringen i Mai 2021 | SE Ranking (veldig bra SEO verktøy) |
Hva er «Core Web Vitals» (fokus i kjerneoppdatering Mai 2021) | Lighthouse (Core Web Vitals) |
Core Web Vitals grenser (fokus i kjerneoppdatering Mai 2021) | Google Search Console |
Core Web Vitals tools (fokus for kjerneoppdateringen i Mai 2021) | |
User Performance Metrics (fokus i kjerneoppdatering Mai 2021) | |
Core Web Vitals & Page Experience FAQs | |
Forstå websidens signaler til brukeren | |
Websidens hastighet for mobil (gammelt, men ikke alle vet dette) |
27. Desember 2020: Innholdet under er utdatert og oppgradering av dette kommer i 2021
Når er du synlig på nett?
Synlighet er et ord som ofte går igjen når vi snakker om søkemotoroptimalisering. Det er mange måter å bygge synlighet på nettet, men når det gjelder Google søk så kan man nesten si at man først er synlig når du rangerer på første eller andresiden på et utvalgt og relevant søkebegrep.
Mange ønsker å være synlig på nett, men det er noen som har større behov enn andre. Noen av mine kunder har store behov for best mulig synlighet på Google og konkurransen med andre bedrifter som også vil være synlige på Google på de samme søkebegrepene er ofte veldig høy.
Teknisk søkemotoroptimalisering
Dette er hva jeg kaller søkemotoroptimalisering (SEO) når det ikke dreier seg om å lage selve innholdet. Dette er alt det andre man bør gjøre. Og nå er det full fokus på mobil søkemotoroptimalisering. På denne måten har egentlig den tekniske søkemotoroptimaliseringen blitt mer avansert enn tidligere.
Teknisk søkemotoroptimalisering før og nå
Søkemotoroptimalisering for en del år siden og idag er to vidt forskjellige ting. I «gamle» dager kunne man enklere få resultater ved å trikse litt med titler og meta-tag’er og selv om dette fortsatt er viktig (kun meta-beskrivelse), så har det ikke så stor betydning som tidligere. Stort sett var det kun fokus på følgende:
- Få inn søkebegrepet i URL feltet
- Oppdatert Titler og meta-tag’er med søkebegrepet
Mobil søkemotoroptimalisering (SEO)
Vi lever nå i en verden hvor det er flere som søker ved hjelp av mobil enn på vanlig PC. Dette har også Google gjort noe med og de indekserer nå søkeresultatene basert på mobil først eller mobilprioritert som det er oversatt til hos Google. Dette startet Google med i 2018 og det betyr at de vil se på om innholdet er mobilvennlig først når de skal analysere, indeksere og rangere en webside. Innen neste år så vil ca. 70 % av alle søk i Google være på mobile enheter. Fra 1. juli 2019 vil alle nye websider bli indeksert med tanke på at man søker på mobil først og at Google benytter mobilprioritert indeksering. Eldre websider vil bli analysert og få mer informasjon om de er klare for en slik indeksering gjennom Google Search Console. Google Search Console er det viktigste SEO-verktøyet og alle som jobber med SEO bør registrere nettstedet sitt her. Googlebot smartphone er navnet på Google sin mobilprioriterte søkemotor og her vil du få beskjed om alt er i orden eller det er feil i indekseringen. Er alt i orden med ditt nettsted vil du gjerne se denne:
Mobil brukervennlighet er da blitt en faktor som helst ikke bør ha noen feil da dette kan påvirke din rangering på mobil. I Google Search Console kan man sende inn websider for analysering og helst bør din side eller underside se ut som dette:
Mange lurer på følgende:
– Er det nok å ha en mobilvennlig webside for å blir få mobilprioritert indeksering hos Google?
Å ha en mobilvennlig webside er basis for mobil SEO. En websides mobilvennlighet kan testes hos Google her. Er nettstedet bygget med responsiv webdesign vi du gjerne få beskjed om at din webside er mobilvennlig,
Men er dette nok til å oppnå en mobilprioritert indeksering hos Google?
Svaret på dette er nei. Din webside må også være brukervennlige både for de som benytter nettstedet, men også for Google sin søkemotor. F.eks bør man unngå popups som dekker hele siden. Man ønsker spesielt ikke dette på en telefon og Googlebot smartphone vil «straffe» et nettsted med full-screen popup mer enn hvis nettstedet vises større skjermer.
Men man bør også ha fokus på innhold, bilder, tag’ing av innhold, hastighet på mobil, strukturert data, og en rekke andre ting. Alle disse tingene er nå viktige rangeringsfaktorer. Spesielt hastighet på mobil har blitt et fokus det siste året.
Har man registrert nettstedet sitt hos Google Search Console kan man få feilmeldinger som dette selv om selve nettstedet kvalifiserer som mobilvennlig:
- teksten er for liten
- innholdet er bredere enn skjermen
- klikkbare elementer står for nærme hverandre
Alle feil som bør rettes og få Google til å validere websiden på nytt.
GAMMELT INNHOLD – IKKE OPPDATERT ->
Google foretrekker raske og optimaliserte websider som er enkle å søke igjennom. For å få til dette kan man komprimere alt av Javascript på siden, optimalisere bildene eller gjøre websidene mer søkemotorvennlig ved hjelp av oppdatert teknologi som HTML5 og CSS3.
Visste du at mange nå bruker mobilen til å søke på Google? Ja hva så, sier du. Jo, Google vil fremheve mobilvennlige websider i sine søkeresultater i slike søk. Så kanskje trenger websiden din en liten oppgradering?
Og en siste ting. Tror du Google gjennom nettleseren Chrome og Google Analytics måler hvor lenge folk er på websiden din for å sjekke om folk liker siden din og finner den interessant? Ja, det tror vi de gjør. Derfor er det viktig å designe siden slik at leseren ikke forsvinner ut igjen et sekund eller to. Her er er fokus på bilder og attraktivt innhold på landingssiden. Med landingsside mener jeg den siden som det linkens til fra Google’s søkeresultat og det er jo ikke alltid forsiden.
Så hvorfor skal dere da kjøpe tjenester av et søkemotoroptimaliserings selskap når dere nå vet alle disse tingene? For punkt 2 der oppe (+ alle triksene som fortsatt fungerer og) er tidkrevende. Og noe av det som om å optimalisere websider har man jo ofte ikke kompetanse til å gjøre selv. Ja ønsker man å komme opp på første siden på Google kan det til tider være meget tidkrevende. Så selv om en del av dette er enkelt, så tar det tid. Bilder og innhold skal produseres. Ja, vi har brukt nesten et år for å få etablert websider på første siden av Google (populært søkeord med høy konkurranse) for vi liker å gjøre ting på den riktige måten. Noen kunne sikkert ha fått resultater raskere, men ofte blir det ikke av den varige typen. Google «gjennomskuer» websiden på sikt og dermed så raser den nedover igjen og da blir det tyngre å få den videre opp igjen. Etter de siste Google algoritme-endringer er det faktisk veldig mange frustrerte søkemotoroptimaliserings eksperter der ute som nå sitter å vrir seg i håret og lurer på hvordan de skal fortelle kunden at websiden som de har betalt store beløp for å få på forsiden nå ligger på side 8 og mistet mye verdi.
Vel, vi kan søkemotoroptimalisering og ofte vil et søkemotoroppdrag vil kreve at det produseres informasjon til websiden, ja faktisk så kan det hende vi må lage en helt ny webside for kunden som er 100% optimalisert mot et bestemt søkebegrep. Dette gjøres i samarbeid med dere og alt blir forhåndspriset underveis. Vi følger med på Google sine algoritme endringer og overvåker din plassering.
Pris søkemotoroptimalisering fra kr. 6000,- +mva
Et mer eksakt beløp vil du få etter en nøkkelordsanalyse som igjen måles opp mot hvor stor konkurranse det er på ønsket nøkkelbegrep.
Nøkkelordsanalyse (maks 10 begreper): 1500,- +mva
Denne prisen er et estimat på et par timers arbeide. Har du kun et søkeord som du har bestemt deg for å komme på toppen på så går denne analysen veldig raskt. Da er neste fase å planlegge hvordan, og sette opp budsjettet for det.
En ting til. Det er faktisk mye som man kan gjøre selv for å holde prisen nede. Vi bistår gjerne kunder som ønsker kun å få noen tips til hva de bør gjøre. Timesprisen er kr. 900,- +mva.